وب سایت خبری Book Man

جدیدترین اخبار گردشگری، ورزشی، ارز دیجیتال، انگیزشی و موفقیت

بختک چیست و به سراغ چه کسانی می رود

بختک چیست و به سراغ چه کسانی می رود

فهرست مطالب

در اصطلاحات علمی و روانشناسی به عارضه بختک فلج خواب گفته می شود، اما در اصطلاحات عامیانه مردم این عارضه را به نام بختک می شناسند، در ادامه این مطلب ما قصد داریم بررسی نماییم که بختک چیست و به سراغ چه کسانی می رود و آیا این عارضه می تواند به سلامتی جسمی و روحی افراد آسیب بزند یا خیر، پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بختک در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

بختک چیست؟

بختک چیست؟

در اصطلاحات علمی همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد به بختک فلج خواب گفته می شود، اما عامه مردم آن را به نام بختک می شناسند، بختک به حالتی گفته می شود که یک فرد در خواب احساس می کند که بدن وی به صورت کامل فلج شده است و امکان حرکت کردن را ندارد، در این حالت گاهی اوقات افراد توهماتی نیز به آن ها دست می دهد، مثلا احساس خفگی می کنند و یا احساس می کنند که یک جسم سنگین روی آن ها افتاده است.

گاهی اوقات هم افراد ممکن است در حالت خواب و بیداری دچار توهمات شدید تری شده و چهره یک فرد چاق و سنگین وزن را ببینند که روی آن ها افتاده است.

بختک در خواب
بختک در خواب

بختک در خواب

بختک در خواب چیست؟ بختک در خواب و یا فلج خواب با از دست دادن کوتاه کنترل عضلانی به نام آتونی (atonia) در بین پزشکان و روانشناسانی که بر روی پدیده بختک تحقیق کرده اند معروف است، که درست پس از به خواب رفتن یا بیدار شدن این پدیده برای برخی از افراد ممکن است اتفاق بیافتد، افراد اغلب در طول دوره‌ های بختک علاوه بر آتونی، دچار توهمات مختلفی نیز می شوند، مانند مشاهده کردن یک چهره خشمگین و با وزن خیلی سنگین که روی ما افتاده است، احساس فلج شدن، احساس خفگی شدید، احساس ترس و دلهره عذاب آور در خواب از جمله این موارد هستند.

بختک سراغ چه کسانی میرود
بختک سراغ چه کسانی میرود

بختک سراغ چه کسانی میرود

طبق آمار های وزارت بهداشت جهانی به طور میانگین 30 درصد از جمعیت کل دنیا در طول دوره زندگی خود بختک را تجربه کرده اند، از نظر سنی هم بختک می تواند در سنین مختلفی اتفاق بیافتد اما به طور کلی بیشتر در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی افراد ممکن است که بختک را در خواب ببینند، اما طبق آمار های غیر رسمی بیشتر افراد حداکثر تا سن 30 سالگی بختک را تجربه کرده اند.

بختک چیست و چرا اتفاق می افتد

بسیاری از محققان در مورد علت بختک چیست به این نتیجه رسیده اند که به هم خوردن تنظیمات خواب افراد یکی از دلایل مهم مشاهده بختک در خواب هستند.

ضمنا افراد مبتلا به آپنه هم زیاد در خواب دچار بخنک می شوند، که این افراد باید حتما ساعت خواب خود را به خوبی تنظیم نمایند و با مشورت پزشک هم می توانند از داروهای خواب آور خفیف استفاده نمایند.

همچنین افرادی که دچار گرفتگی عضلات هستند هم زیاد در خواب دچار بختک می شوند، مثلا ورزشکارانی که در باشگاه های ورزشی وزنه های سنگین می زنند و عضلات آن ها دچار گرفتگی می شود نیز شب درخواب احتمال دارد که با بختک روبه رو شوند.

البته علائم بی خوابی مانند سخت به خواب رفتن و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز نیز با کابوس بختک مرتبط است.

همچنین افرادی که تایم کاری آن ها چندان مناسب نیست، مثلا کارگران شیفتی که در طول شبانه روز دائما بیدا هستند و ساعت خواب استانداردی ندارند نیز زیاد در خواب با پدیده بختک مواجه می شوند.

ضمن این که برخی از بیماری‌ های سلامت روان نیز با پدیده بختک مواجه می شوند، به طور معمول افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال هواس، درصد بیشتری احتمال دارد که بختک را در خواب خود ببینند.

علت بختک چیست

در بخش زیر برخی دیگر از عوامل علت بختک در خواب چیست را به صورت موردی ذکر کرده ایم:

  • افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند
  • افرادی که به صورت ناگهانی الکل و یا مواد مخدر را ترک کرده اند
  • افرادی که بیش از اندازه خیال پرداز هستند
  • افرادی که داروهای روان گردان مصرف می کنند

بختک چیست و راه درمان

بهترین روش درمان بختک مراجعه به یک روانشناس کاربلد و حرفه ای است، به طور کلی هنوز علم روز دنیا دلیل قطعی و موثری را برای این که بفهمند بختک چیه و دلایل مشاهده بختک در خواب چه عواملی می توانند باشند مشخص نشده است.

اما یک روانشناس و یا یک روانکاو حرفه ای و کاربلد با موشکافی دقیق زندگی افراد احتمالا بتواند متوجه بشود که دلیل بختک چیست و با توجه به این که دلیل اصلی فلج خواب و بختک به موضوع بی خوابی، استرس و مشکلات روحی بر می گردد در حال حاضر بهترین راه حل برای درمان بختک مراجعه به روانشناس خوب و معتمد است.

بختک مدگل

مدگل یکی از یوتیوبر های معروف است که در مورد بختک و اختلالاتی که افراد مختلف در خواب با آن مواجه هستند تئوری های بسیار جذابی را ارائه داده است که البته برخی از این نظریه ها از نظر علمی بسیار جای بحث دارد.

عکس بختک واقعی

عکس بختک و تصویر واقعی از آن به هیچ عنوان نمی تواند وجود داشته باشد، به این دلیل که شما بختک را در خواب مشاهده می کنید و در تصور هر فردی بختک به یک شکل خاص ممکن است بوجود آید، اما به طور کلی روایت مشترکی که از سوی اکثر افرادی که بختک را در خواب دیده اند این است که یک جسم بسیار سنگین وزن روی آن ها افتاده، به طوری که نمی توانستند هیچ کدام از اعضای بدن خود را تکان دهند.

فیلم بختک

برای مشاهده فیلم بختک و مشاهده نظریه مد گل در مورد بختک پیشنهاد می کنیم که به لینک زیر مراجعه نمایید و در کنال یوتیوب این ویدئوی جذاب را مشاهده نمایید.

youtube.com

بختک چیست ویکی پدیا

در وب سایت ویکی پدیا نیز مطالب جدید و بروزی در مورد پدیده افسانه بختک چیست ارائه می شود، که پیشنهاد می کنیم با دنبال کردن مطالب وب سایت wikipedia جدیدترین نظریه های علمی در مورد پدیده بختک را مطالعه نمایید.

بختک از نظر علمی

قطعا همیشه مباحث علمی نسبت به تمامی مسائل برتری دارد، در مورد بختک هم همانطور که گفته شد فعلا علم نتوانسته یک دلیل قطعی برای بروز این اتفاق را ارائه دهد، و آخرین منابعی که در ارتباط با این موضوع در دسترس است عدم تنظیم خواب مناسب، استرس، افسردگی و بی خوابی از دلایل مهم فلج خواب می باشد.

بختک به انگلیسی

واژه بختک در بین فرهنگ عمومی مردم ایران رایج است و معادل انگلیسی برای آن وجود ندارد، اما اصطلاح علمی آن یعنی فلج خواب در زبان انگلیسی sleep paralysis ترجمه می شود.

عوارض بختک

مهمترین عوارضی که بختک بویژه برای کودکان و نوجوانان می تواند داشته باشد ایجاد ترس و دلهره به همراه استرس شدید در وجود این افراد است.

گاهی اوقات ممکن است که افراد با مشکلات روانپریشی هم مواجه شوند که به همین دلیل بلافاصله این افراد باید به یک روانشناس خوب و معتمد مراجعه نمایند.

بختک چیست در قرآن

در آیات قرآنی تا کنون به بختک هیچگونه اشاره ای نشده است، البته برخی از افراد که باور دارند که بختک همون جنه در مورد این نظریه باید گفت که از نظر قرآن جن وجود دارد، اما فلسفه بختک با جن کاملا متفاوت است.

البته در بسیاری از آیات و احادیثی که از سوی پیامبران و ائمه اطهار مطرح شده است، خوابیدن روی دل را مکروه می دانند،و همچنین در بسیاری از احادیث به مومنان توصیه شده است که ساعت خواب خود را تنظیم نمایند، شاید وجود این آیات و احادیث در دین اسلام حکایت از جلوگیری دیدن بختک در خواب باشد.

بختک در خواب از نظر اسلام

پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی (ع) همیشه در کلام خود به مومنان توصیه کرده اند که نماز شب را حتما بخوانند، حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که خواندن نماز شب چه ربطی به بختک دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از فواید مهم نماز شب داشتن آرامش فکری برای افراد است، در نتیجه وقتی که انسان با داشتن یک آرامش فکری و تمرکز کامل به رخت خواب برود از نظر ذهنی و روانی نیز دیگر دچار کابوس و یا دیدن بختک در خواب نمی شود.

آیا بختک باعث مرگ می شود نی نی سایت

تا کنون در هیج جای دنیا اخباری منتشر نشده است که فردی در خواب با دیدن بختک از دنیا رفته است، البته خیلی از افراد که دارای مشکلات روانی و یا مشکلات تنفسی و قلبی هستند ممکن است که در خواب بعد از دیدن بختک و یا کابوس های وحشتناک عوارض ناگواری برای آن ها بوجود آید.

بختک همون جنه نی نی سایت

بختک و جن دو بحث کاملا مجزا از هم هستند، بختک و یا اصطلاحا فلج خواب یک حالت روحی برای افراد است که در خواب با آن مواجه می شوند، اما اجنه که در قرآن هم به وجود آن ها اشاره شده است در دنیا و آخرت وجود دارند، در برخی از احادیث هم نقل شده است که در آخر الزمان اجنه به لشگر حضرت مهدی (عج) ملحق شده تا دنیا را از شر بدی ها نجات دهند.

دعای بختک چیست

برخی از افرادی که به دعا و مباحث مذهبی اعتقاد دارند گاها برخی از دعا ها را نیز برای رفع بلای بختک توصیه می کنند، به عنوان مثال در دین اسلام همیشه به پیروان این دین توضیح شده است که برای رفع بلا و رفع هرگونه ترس و دلهره و دعا برای رهایی از بختک دعای آیت الکرسی را تلاوت نمایند، خواندن این دعا را پیامبر گرامی اسلام و امامان معصوم نیز توصیه کرده اند، ضمنا ما در مقاله آموزشی دعا برای 100 درصد حاجت گرفتن نیز یکسری از دعاهای موثر برای رفع خطر و رفع ترس دیدن بختک در خواب را نیز به شما معرفی کرده ایم.

افسانه بختک چیست

افسانه یا راز بختک چیست، در مورد پدیده فلج خواب و یا بختک گاها نظریه های سنتی نیز وجود دارد، شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی قدیمی تر ها می گویند هر موقع بختک را در خواب ببینید اگر بتوانید یک بسم الله و یا نام حضرت علی را به زبان بیاورید بختک خواهد رفت.

برخی از افراد سنتی هم مثلا می گویند که اگر بتوانید دست خود را برای یک لحظه تکان دهید بختک از بین خواهد رفت، مثلا مادر بزرگ خدا بیامرز من همیشه به ما نوه هایش می گفت هر موقع در خواب بختک را دیدید، سعی کنید که کش شلوار خود را بگیرید و البته این را هم بگویم که بنده خودم یک بار این کار را انجام دادم و خداییش نتیجه هم داد و بختک از روی من بلند شد.

چگونه دماغ بختک را بگیریم

برخی دیگر از باور های سنتی هم اعتقاد دارند که اگر شما بتوانید در خواب دماغ بختک را بگیرید، موفق می شوید که از شر آن راحت شوید، البته با توجه به این که در آن حالت ما حتی نمی توانیم دست و پای خود را تکان دهیم، به نظر من نظریه مادر بزرگ بنده باز بهتر می تواند گره گشا باشد، چون بنده خودم به هر سختی که بود بالاخره توانستم کش شلوار را بگیرم.

مطالعه آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجوی اخبار

جهت ثبت درخواست رپرتاژ آگهی در وب سایت خبری مستر بوک من فرم زیر را پر کنید.

آخرین خبرها

اخبار گردشگری

اخبار ورزشی

مطالب درسی

انگیزشی و موفقیت

مطالب جذاب